Markkinointimysteerinä tunnettuuden kasvattaminen logistiikkatoimialalla
Paperipino Fletcherin pöydällä tärisi holtittomasti. Mistä on kyse? Maanjäristyksestä? Rottajengin vallankaappauksesta?
Ehei. Paperipinon alle oli hautautunut puhelin, joka oli äänettömällä. Ihan tarkoituksella.
”Ei hetkenkään rauhaa”, mutisi Fletcher kun pirullinen kapistus aiheutti paperisen lumivyöryn.
Hän rykäisi ja ryhdistäytyi. Nappasi puhelimen ja kailotti siihen: ”Luova etsivätoimisto Fearless, Fletcher puhelimessa. Ratkaisemme arvoitukset, pulmat, haasteet ja kimurantit markkinoinnin mysteerit, keinoja kaihtamatta. Kuinka voin aut…?”
”Fletcher! Puhu vähemmän! Kuuntele enemmän!” kailotti miesääni linjan toisessa päässä.
”Juu, ilman…” Fletcher yritti hämmentyneenä, mutta mies keskeytti hänet kärsimättömänä:
”Täällä puhuu yrittäjä-Hemmilä. Saatat tuntea minut, tai olla tuntematta. Oli asia niin tai näin, nyt ei ole aikaa turhille turinoille. Eräs taho tarvitsee kipeästi apuasi. Saavu ensi tiistaina klo 15 Keravalla sijaitsevan varastohalliin, niin näet mistä on kyse!”
Tykitys lakkasi yhtä nopeasti kuin se oli alkanutkin.
”Kuulos…” aloitti Fletcher, mutta puhelinlinjalta kuului enää vaimea tuuttaus. Yrittäjä-Hemmilä oli mennyt menojaan, eikä Fletcherille jäänyt muuta vaihtoehtoa, kun hypätä autonrämänsä rattiin ja osoittaa nokka kohti Keravaa.
Saavuttuaan varastohallin pihaan Fletcher nousi empien autostaan ja silmäili ympäristöään. Parkkipaikalla ei näkynyt ristinsielua ja tehtaan portit olivat säpissä. Tilanne ei näyttänyt lupaavalta…
”Fletcher!” yrittäjä-Hemmilä oli hiipinyt Fletcherin selän taakse kuin varkain. ”Seuraa minua”, tokaisi Hemmilä ja lähti lampsimaan kohti hallin portteja.
Kun portit pyörähtivät auki, paljastui valtava varastoalue ja vastaanottokomitea. Fletcher esiteltiin johtajille Virtanen ja Rinnekoski. Varsin asiallisenoloista sakkia, tuumasi Fletcher mielessään, kun johtaja Virtanen jo kehotti vetämään suojaliivit päälle ja seuraamaan häntä varastohallin uumeniin.
”Edessäsi avautuu yksi Suomen suurimmista ja ehdottomasti älykkäimmistä logistiikkakeskuksista”, Virtanen viittasi tuhansien neliömerien laajuiseen halliin. Oli robottikoneita, ohi kiitäviä trukkeja, kilometreittäin liukuhihnaa ja varastohyllyjä silmänkantamattomiin.
”Edessäsi avautuu yksi Suomen suurimmista ja ehdottomasti älykkäimmistä logistiikkakeskuksista”, Virtanen viittasi tuhansien neliömerien laajuiseen halliin. Oli robottikoneita, ohi kiitäviä trukkeja, kilometreittäin liukuhihnaa ja varastohyllyjä silmänkantamattomiin.
”Kaikki täällä on automatisoitua ja sitä ohjataan teköalyllä”, kertoi Virtanen isällisen ylpeänä, ”mutta räätälöityjen asiakasratkaisujen suunnitteluun tarvitaan myös valtavasti kokemusta ja näkemystä. Siksi yritystämme johtaa Suomen kokeneimmat logistiikka-alan konkarit.”
”Ja tämä tässä on kruununjalokivemme”, Virtanen viittasi hallin perällä sykkivään valtavaan masiinaan.
Fletcher ei ollut eläissään nähnyt mitään vastaavaa. ”Mikä se on?”
”Cimcorp 3D Shuttle”, kuiskasi Virtanen, ”automatisoitu keräilyjärjestelmä. Sen tuottavuus ja työn virheettömyys ovat ennennäkemättömät! Jotain mihin yhdetkään ihmiskädet eivät pysty.”
”Ahaa!” Fletcherille valkeni: ”Tarkoitatko, ettei kyseessä ole vain tekoäly vaan tekomuskelit?”
”Juuri niin!” Virtanen huudahti, kun yrittäjä-Hemmilä jo hoputti joukkiota varastohallin toimistoon juttelemaan johtaja-Rinnekosken kanssa.
”Meillä on avautunut ainutkertainen tilaisuus laajentaa toimintaamme ja toteuttaa haaveemme kasvaa logistiikka-alan kärkitoimijaksi Suomessa”, johtaja-Rinnekoski kertoi. ”Me pystymme tarjoamaan kaupan ja teollisuuden toimijoille ennennäkemättömän tehokkaita ja laadultaan ylivoimaisia logistiikkaratkaisuja. Enää pitää kehittää keinot kertoa tämä potentiaalisille asiakkaillemme mahdollisimman houkuttelevasti.”
”Meillä on avautunut ainutkertainen tilaisuus laajentaa toimintaamme ja toteuttaa haaveemme kasvaa logistiikka-alan kärkitoimijaksi Suomessa”, johtaja-Rinnekoski kertoi. ”Me pystymme tarjoamaan kaupan ja teollisuuden toimijoille ennennäkemättömän tehokkaita ja laadultaan ylivoimaisia logistiikkaratkaisuja. Enää pitää kehittää keinot kertoa tämä potentiaalisille asiakkaillemme mahdollisimman houkuttelevasti.”
”Jaa. Ollaan ison äärellä”, tuumasi Fletcher. ”Sanottavaa on valtavasti, mutta jostain on lähdettävä liikkeelle. Mikä on teille kaikkein tärkeintä?”
”Ensin haluamme uudistaa brändimme, kirkastaa sanomaamme sekä tuotteistaa keskeiset palvelumme”, vastasi Rinnekoski.
”ja erottautua kilpailijoista” lisäsi Hemmilä.
”Selvä pyy”, sanoi Fletcher. ”Kirkastamme brändilupauksen ja kehitämme yritysilmeen, jonka avulla lunastatte toimialan edelläkävijän roolin.”
”Haluamme uuden logon ja huomiota herättävät brändivärit”, lisäsi Hemmilä.
”Mutta mukana ei saa olla oranssia, eikä sinistä tai turkoosia”, tarjosi Virtanen.
”Punainen taas saa pääni särkemään”, kertoi Hemmilä.
”Luonnollisesti haluamme kaiken valmiiksi mahdollisimman nopeasti!” Näiden sanojen saattelemana yrittäjä-Hemmillä päätti kokouksen ja passitti Fletcherin matkoihinsa.
Muutaman viikon kuluttua tutustuttuaan yritykseen, sen toimialaan ja kilpailukenttään, Fletcher palasi ratkaisuehdotusten kanssa. Tosin keravalainen varastohalli oli muuttunut hänen mielessään jo KampusX:ksi, uuden ajan innovaatio- ja logistiikkakeskukseksi.
”Ehdotukseni on tässä” julisti Fletcher ja räväytti esityksensä valkokankaalle. Nyt jopa yrittäjä-Hemmilä istui tuolinsa reunalla keskittyneesti kuunnellen.
”Kasvu vaatii toimivaa logistiikkaa. Menestys uudenlaista ajattelua. Kun nämä edellytykset kerrotaan tekoälyn tuomalla potentiaalilla, on tuloksena moninkertaiset mahdollisuudet”, Fletcher luennoi.
Herrat nyökyttivät päitään.
”Kasvu vaatii toimivaa logistiikkaa. Menestys uudenlaista ajattelua. Kun nämä edellytykset kerrotaan tekoälyn tuomalla potentiaalilla, on tuloksena moninkertaiset mahdollisuudet”, Fletcher luennoi.
”Tämän perusteella ehdotan yrityksenne sloganiksi ja asiakaslupaukseksi: LogX – moninkertaiset mahdollisuudet”, Fletcher alleviivasi.
Seuraavaksi Fletcher esitteli logon ja visuaalisen ilmeen: ”Modernin pelkistetty logo kuvaa jatkuvaa liikettä ja visuaalisessa ilmeessä on läsnä yrityksenne ainutlaatuinen kyky yhdistää kokemuksesta kumpuavaa näkemystä alan uusimpaan teknologiaan.”
”Pidän siitä”, totesi johtaja-Rinnekoski.
Myös Hemmilä ja Virtanen pitivät lopputuloksesta, mutta päättivät vaihtaa brändivärin keltaiseen.
Uuden brändi-ilmeen pohjalta alkunsa saivat myös myyntimateriaalit, jossa mukana on kiteytetty ydinviesti ja esitellään tuotteistetut palvelut. Verkkosivujen uudistaminen myyntimateriaalien pohjalta uuden ilmeen mukaiseksi on myös vireillä.
”Logistikkona arvostan aina, kun aikataulut pitävät, muutokset tehdään nopeasti ja kaikki hoidetaan viimeisen päälle valmiiksi sovitusti. Tässäkin Fletcher onnistui mainiosti. Tärkein anti on, että ensimmäistä kertaa koen, että tarjoamamme palvelut onnistuttiin tuotteistamaan selkeästi, mutta kiinnostavasti”
Johtaja Rinnekoski
Alkuperäinen artikkeli: https://flesscreative.com/2021/03/15/case-logxellencen-brandiuudistus/
Brändiuudistuksen toteutti: Johanna Kerrman, https://flesscreative.com/